Uniós iránymutatás – COVID19: visszatérés a munkahelyre 1.

Az Európai Unió munkahelyi biztonság és egészségvédelmi kormányügynöksége (EU-OSHA) iránymutatásokat fogalmazott meg, hogy segítséget nyújtsanak a munkáltatók és a munkavállalók biztonságának és egészségének megőrzésében egy olyan munkakörnyezetben, amely jelentősen megváltozott a COVID19-világjárvány miatt.

A munka világára súlyos hatással van a válság, így a társadalom valamennyi szegmensének – közöttük a vállalkozásoknak, a munkáltatóknak és a szociális partnereknek – ki kell venniük a részüket a munkavállalók, a családjuk és a társadalom egésze védelméből.

Kockázatértékelés és megfelelő intézkedések


  • A Covid19-nek való kitettség minimalizálása
    Értékelni kell a kockázatokat, és ellenőrző intézkedéseket kell bevezetni, melyek megszüntetik a kockázatot. Ha ez nem lehetséges, minimalizálják a munkavállalók kitettségét. Kezdje kollektív intézkedésekkel, és szükség esetén egészítse ki azokat egyedi intézkedésekkel, például egyéni védőeszközökkel.
  • A munka újrakezdése a bezárási időszakot követően
    Ha munkahelye a Covid19-hez kapcsolódó okok miatt bizonyos időre bezárt, készítsen olyan tervet a munka újrakezdésére, amely figyelembe veszi az egészségvédelmet és a biztonságot.

    • Aktualizálja kockázatértékelését.
    • Alakítsa át a munkahely elrendezését és a munkaszervezést úgy, hogy csökkenjen a Covid19 terjedésének esélye.
    • Foglalkozás-egészségügyi szolgálattal vitassák meg közösen a tervet.
    • Fordítson különös figyelmet a magas kockázati csoportba tartozó munkavállalókra (idősebb személyek és a krónikus betegségben szenvedők, valamint a várandós munkavállalók).
    • Vegye fontolóra azon munkavállalók támogatását, akik szorongástól vagy stressztől szenvedhetnek.
    • Azoknak a munkavállalóknak, akik visszatérnek a munkahelyre, nagy valószínűséggel aggályaik lehetnek, különösen a fertőzésveszéllyel kapcsolatban. Ezek az aggodalmak akár stresszhez vagy mentális egészségügyi problémákhoz is vezethetnek. Lássa el a munkavállalókat információkkal a támogatás és tanácsadás nyilvánosan elérhető forrásairól.
    • A munkavállalókat aggaszthatja a munkahelyi megfertőződés fokozott veszélye, és előfordulhat, hogy nem akarnak visszatérni. Fontos, hogy megértsük az aggályaikat.
  • A távollétek magas arányának kezelése
    Előfordulhat, hogy számos munkavállalója kiesik a munkából a Covid19 miatt.

    • Bár a rendelkezésre álló munkavállalóknak rugalmasnak kell lenniük, fontos, hogy ne kerüljenek olyan helyzetbe, amely veszélyezteti az egészségüket vagy a biztonságukat. A lehető legkevesebb többletmunkát hárítsa rájuk.
    • Mérlegelje, hogy a személyzetnek szüksége van-e további képzésre és támogatásra, és biztosítsa, hogy minden munkavállaló képes legyen ellátni a számára kijelölt feladatot.
    • Képezze át a rendelkezésre álló munkavállalókat az alapvető funkciók ellátására, hogy a munkahely akkor is működhessen, ha fontos szerepet betöltő munkavállalók hiányoznak.
    • Ha ideiglenes személyzetet alkalmaz, fontos tájékoztatni őket a munkahelyi kockázatokról, és szükség esetén képzést biztosítani számukra.
  • Az otthonról dolgozó munkavállalók kezelése
    A munkavállalókat a legtöbb tagállamban meghozott intézkedések keretében arra kötelezik, hogy dolgozzanak otthonról. Sok munkavállaló most először végez távmunkát, és a munkakörnyezetük valószínűleg sok szempontból kevésbé jól felszerelt, mint a munkahelyük.
    Az alábbi javaslatokkal minimalizálhatók a kockázatok az otthoni munkavégzésnél:

    • Végezzen kockázatértékelést a távmunkát végző személyekkel.
    • Engedélyezze a munkavállalóknak, hogy ideiglenesen hazavigyék magukkal azokat a felszereléseket, amelyeket a munkahelyen használnak.
    • Nyújtson iránymutatást a megfelelő otthoni munkaállomás kialakításáról.
    • Ösztönözze a munkavállalókat arra, hogy rendszeresen szünetet tartsanak, felálljanak, megmozgassák a tagjaikat, és kinyújtózzanak.
    • Nyújtson támogatást a távmunkát végzők számára az informatikai berendezések és szoftverek használatában.
    • Biztosítsa, hogy megfelelő legyen a kommunikáció, az otthonról dolgozókhoz is eljussanak az információk (online csevegések vagy „virtuális kávézások”).
    • Ne becsülje alá annak kockázatát, hogy a munkavállalók elszigetelve és nyomás alatt érzik magukat, ami támogatás hiányában mentális egészségügyi problémákhoz vezethet.
    • A dolgozók különböző élethelyzetei miatt a vezetőknek rugalmasan kell hozzáállniuk a munkaidőhöz és a személyzet termelékenységéhez, és tudatosítaniuk kell a munkavállalókban, hogy megértik őket és alkalmazkodnak a helyzethez.
    • Segítse a munkavállalókat a munka és a szabadidő közötti egészséges határvonalak meghúzásában azáltal, hogy egyértelműen közli, mikor kell dolgozniuk és rendelkezésre állniuk.

Forrás: EU-Osha